Waarom uw kat buiten de bak plast?

Het overkomt elke katteneigenaar wel eens dat hij een kat in huis heeft die op een gegeven moment buiten de bak plast. Maar waarom? Er zijn verschillende redenen, die zowel fysiek als psychologisch van aard kunnen zijn. Het is dus belangrijk dat u zo snel mogelijk uitzoekt wat het onderliggende probleem is dat ervoor zorgt dat uw kat naast de bak plast.

Wanneer een kat naast de bak plast, kunnen er verschillende oorzaken zijn. Zo kan uw kat een blaasontsteking hebben, waarbij ze hele kleine hoeveelheden uitplast die niet altijd netjes in de kattenbak belanden. Wanneer ze minder vaak, maar grote hoeveelheden plast, dan is de kans groot dat ze een nierprobleem heeft. Ze zal dan meer gaan drinken, hoewel dit ook een symptoom kan zijn van andere aandoeningen. Denk maar aan suikerziekte of leverproblemen. In dit geval is het aangewezen om uw kat zo vlug mogelijk verder te laten onderzoeken.

Plasstress

Dat uw kat naast de bak plast kan ook een teken zijn dat er een psychisch probleem is. Zo zal een gestresseerde poes vaak plassen op plaatsen die baasjes niet zo aangenaam vinden. Wat deze stress kan veroorzaken: nieuwe woning, nieuwe baasjes, de poes die enkele dagen alleen thuis is, een verplaatste kattenbak… Wanneer de kat op een plaats plast die u liever proper houdt, kunt u een spray gebruiken met een onaangename geur voor de kat, zodat ze dit plekje zal mijden. U kunt er ook een stukje aluminiumfolie leggen of de plaats goed afsluiten.

Sommige katten hebben ook plots schrik om te plassen. Om dit probleem te verhelpen zijn er doeltreffende feromonensprays en aangepaste voeding.

Andere oorzaken

Soms is er helemaal geen fysiek of mentaal probleem dat het ‘naast de bak plassen’ veroorzaakt. Misschien is de kattenbak gewoon te smerig of staat hij te dicht bij het eetbakje van de kat. Misschien staat de kattenbak op een plaats die de kat te druk vindt, of heeft ze plots schrik van het klapdeurtje. Ook kan uw kat op een keer geschokken zijn, terwijl ze op de kattenbak zat. Of misschien heeft ze als kitten nooit geleerd om op de kattenbak te gaan… Hoe dan ook, observeer uw kat en ga na wat er mogelijk aan de basis van het plasprobleem ligt.

Wat te doen

Wanneer uw kat naast de kattenbak plast of op een compleet andere plek, wat u dan vooral niet moet doen is uw kat straffen. Wanneer u kwaad wordt of haar letterlijk met de neus op de feiten duwt, kan het zijn dat het probleem alleen maar verergert. Ga de plaats waar de kat haar behoeften deed ook niet poetsen terwijl ze erbij staat. Reinig zeker niet met ammoniak, want die geur vinden katten over het algemeen heerlijk.

Indien uw kat gewoon is om haar behoeften buiten te doen, dan kunt u proberen om de kattenbak te vullen met aarde. Heeft ze schrik van het deurtje? Verwijder het dan. Staat de kattenbak te dicht bij het eten van een kat of op een niet al te rustige plek? Verplaats ‘m dan. Soms is plassen naast de bak makkelijk op te lossen, tenzij er fysiek meer aan de hand is. Neem in dit geval contact op met de dierenarts.

Het kan dringend worden

Naast de kattenbak plassen is niet aangenaam, maar er kan meer aan de hand zijn. Hou de kat goed in de gaten en vergewis er u van of de kat niet opvallen vaak gaat plassen, meer plast (zoals bijvoorbeeld bij suikerziekte) of zelfs niet meer kan plassen. In dat laatste geval dient u onmiddellijk contact op te nemen met de dierenarts van wacht.