Katten en leverproblemen

Leverproblemen bij katten, het is geen uitzonderlijk fenomeen. Deze spinnende viervoeters hebben immers een grotere aanleg voor leververvetting. Maar ook ontstekingen komen regelmatig voor. Zorg er dus voor dat u deze problemen tijdig opmerkt om erger te voorkomen.

De lever is een belangrijk orgaan. Het is dan ook van cruciaal belang dat deze fabriek van het lichaam goed blijft functioneren. De lever verwerkt tal van afvalstoffen en is essentieel voor de aanmaak van vetten en eiwitten. Dit orgaan ondersteunt de spijsvertering en zorgt ervoor dat medicatie en voedingssupplementen verwerkt worden. Wanneer u vermoedt dat uw kat een leverprobleem heeft, is het aangeraden om zo snel mogelijk professionele hulp in te schakelen.

Aandoeningen aan de lever kunnen sterk variëren. Zo kan uw kat vatbaar zijn voor een acute leverontsteking, maar ook voor levertumoren en leververvetting. Daarnaast zijn virale en bacteriële infecties mogelijk, net als vergiftiging. Het is aan de dierenarts om uit te maken over welke vorm het gaat.

Acute leverontsteking

Een kat met een acute ontsteking zal afwijkende bloedwaarden vertonen en mogelijk celsterfte ervaren. Verder kan uw huisdier een slome en lusteloze indruk geven. Uw kat gaat minder eten, eventueel braken en bijgevolg zienderogen vermageren. Ook geelzucht en koorts kunnen een indicatie zijn dat uw kat een acute leverontsteking heeft. In dit geval is het aangewezen om zo snel mogelijk contact op te nemen met de dierenarts. Die zal mogelijk uw kat opnemen voor verdere opvolging.

Ook cholangiohepatitis komt regelmatig voor bij katten. Wanneer een kat hieraan lijdt, treden er ontstekingen aan de lever en galgangen op. Soms hebben katten tegelijkertijd een ontsteking van de alvleesklier en darmen. In dit geval spreken we van triaditis. Oorzaken voor deze aandoeningen kunnen zijn: bacteriële infecties, ontstekingen of aangeboren afwijkingen.

Levertumoren en leververvetting

Uw kat kan ook een levertumor ontwikkelen. De meest voorkomende is maligne lymfoom, een variant die over het algemeen goed te genezen is. Ook andere tumoren kunnen al dan niet operatief behandeld worden. Zolang er geen uitzaaiingen zijn, is de kans op herstel reëel.

In tegenstelling tot honden, zijn katten sneller vatbaar voor leververvetting. Wanneer uw kat plots stopt met eten, zal het lichaam overgaan tot vetverbranding. Deze vetten moet de lever verwerken. Wanneer dit orgaan deze zware karwei niet aankan, zal het vet zich geleidelijk aan opstapelen in de levercellen. Die zullen vervolgens afsterven en leverfalen veroorzaken. In dit geval is het belangrijk om uw kat leverondersteunende supplementen toe te dienen, zoals vitamine E, S-adenosyl-methionine, silymarin, en ursochol. Daarnaast moet u ervoor zorgen dat uw kat weer gaat eten en de leververvetting zo nauwgezet mogelijk op te volgen.

Naast bovenvermelde aandoeningen, zijn er nog enkele ziektebeelden die de leverenzymen kunnen laten stijgen. Denk maar aan schildklier- en darmproblemen. Maar ook medicatie kan ervoor zorgen dat de leverwaarden afwijken. Raadpleeg uw dierenarts indien u vermoedt dat uw huisdier hulp nodig heeft.

Vraag advies

Het is dus ten alle tijden belangrijk dat u uw kat nauwlettend in de gaten houdt. Merkt u dat uw kat zich plots anders gaat gedragen? Vermoedt u dat uw kat leverproblemen heeft? Denkt u dat uw trouwe huisgenoot een bezoekje aan de dierenarts kan gebruiken? Contacteer ons en wij zullen u vertellen wat u kunt doen.

Moeilijk vast te stellen.

Indien je kat plots begint te braken en daarbij ook nog eens gele slijmvliezen heeft, gaat er meestal snel een belletje rinkelen. Toch is het meestal enkel aan de hand van een bloedstaal en/of een echografisch onderzoek vast te stellen of je kat een leverprobleem heeft. Wacht niet te lang om hulp te vragen en contacteer bij twijfel de wachtdienst voor dierenartsen.