Katten en leverproblemen

Een kat met leverproblemen is niet uitzonderlijk. Gelukkig zijn de meeste aandoeningen goed te behandelen. Het is echter enorm belangrijk dat baasjes alert zijn voor signalen die op leverproblemen kunnen wijzen. Een tijdige behandeling kan immers erger voorkomen.

Leververvetting is zowat de vaakst voorkomende leveraandoening bij katten. Dit orgaan is bij onze ronkende pluisbollen opvallend gevoeliger dan bij blaffende viervoeters. Ook ontstekingen aan de lever komen bij katten meer voor dan bij honden. Vaak kunnen deze aandoeningen doeltreffend behandeld worden, indien u ze tijdig opmerkt. De mate van aantasting is cruciaal om een duidelijke kijk te krijgen op het genezingsproces.

Hepatitis en tumoren

Er zijn veel verschillende oorzaken van leverproblemen. Zo kan een acute leverontsteking of hepatitis aan de basis liggen van gezondheidsproblemen. Katten kunnen deze ziekte oplopen door virale of bacteriële infecties of vergiftiging. Bij een acute leverontsteking gaan de bloedwaarden de hoogte in. Afhankelijk van deze waarden kan er een gigantische afsterving van cellen ontstaan. Katten kunnen doodziek worden en in het ergste geval sterven. Uw kat zo snel mogelijk laten opnemen voor een behandeling kan voor een volledig herstel zorgen. Wees dus alert.

Ook levertumoren kunnen problemen veroorzaken. De meest voorkomende variant is maligne lymfoom, te vergelijken met een vorm van leukemie. Deze tumor ontstaat in het afweersysteem van de kat en tast de lever aan. Ook vanuit de lever zelf kunnen grote tumoren ontstaan.

Cholangiohepatitis en leververvetting

Cholangiohepatitis is dan weer een aandoening die een ontsteking op de lever en de galgangen veroorzaakt. Vaak gaat deze aandoening ook gepaard met een ontsteking van de darmen en alvleesklier. Cholangiohepatitis ontstaat in de meeste gevallen door een bacteriële infectie. Naast medicatie die de lever ondersteunt, kunnen ontstekingsremmers redding brengen.

Leververvetting of lipidosis is een typische aandoening bij de kat. Wanneer uw huisdier overgewicht heeft en ze plots stopt met eten, dan moet er een belletje gaan rinkelen. Vanaf dat moment zal uw kat overschakelen op vetverbranding, waardoor vetten vrijkomen uit het vetweefsel. Het is dan aan de lever om dit vet te verwerken. Wanneer het lichaam van uw kat dit proces niet aankan, zal de lever vetten gaan opstapelen in de levercellen. Deze cellen sterven gaandeweg af, waardoor het risico op leverfalen toeneemt.

Vraag advies

Het is dus ten alle tijden belangrijk dat u uw kat nauwlettend in de gaten houdt. Merkt u dat uw kat zich plots anders gaat gedragen? Vermoedt u dat uw kat leverproblemen heeft? Denkt u dat uw trouwe huisgenoot een bezoekje aan de dierenarts kan gebruiken? Contacteer ons en wij zullen u vertellen wat u kunt doen.

Moeilijk vast te stellen.

Indien je kat plots begint te braken en daarbij ook nog eens gele slijmvliezen heeft, gaat er meestal snel een belletje rinkelen. Toch is het meestal enkel aan de hand van een bloedstaal en/of een echografisch onderzoek vast te stellen of je kat een leverprobleem heeft. Wacht niet te lang om hulp te vragen en contacteer bij twijfel de wachtdienst voor dierenartsen.

Dierenarts-van-wacht.be © 2018