Oogproblemen bij honden en katten

Onze viervoeters kunnen tijdens hun leven in contact komen met tal van oogproblemen. Gezonde ogen zijn glanzend helder, zuiver en vertonen geen vochtafscheiding. Ook de huid rond het oog moet proper en korstvrij zijn. Is dit niet het geval bij uw viervoeter? Lees dan vooral verder, om na te gaan of uw kat of hond mogelijk een oogprobleem heeft.

Ogen zijn een gevoelig en kwetsbaar orgaan. Honden en katten kunnen ze beschadigen, met mogelijk een infectie tot gevolg. Zo kunnen katten krabwonden veroorzaken, terwijl bij honden een tak in het oog nefaste gevolgen kan hebben. Oogaandoeningen kunnen ook erfelijk zijn. In andere gevallen zijn oogcomplicaties een teken van ziekte of ouderdom. We zetten alvast enkele alarmerende symptomen op een rij.

Afwijkende ogen

De oververhitting van een hond gebeurt in verschillende fasen. Eerst begint hij opvallend te hijgen en koelere plekken op te zoeken. Wanneer dit onvoldoende verkoeling biedt, zal hij onrustig worden en harder gaan hijgen. Uiteindelijk zal de hond overvloedig beginnen kwijlen.

In een volgende fase treden braken en diarree op. Zijn slijmvliezen worden bleek en uiteindelijk zal de hond in shock gaan. Op dit moment is zijn toestand bijzonder kritiek, zeker wanneer hij niet langer reageert op prikkels.

In welke fase van oververhitting uw viervoeter ook verkeert, het is belangrijk dat u hem zo snel mogelijk naar een schaduwrijke of koelere ruimte verplaatst. Zorg ervoor dat uw viervoeter langzaam afkoelt, door hem lauw water te laten drinken en over zijn buik te laten stromen. U kunt ook natte lappen op de buik leggen. Koel niet meteen het volledige lichaam af. Wanneer u de hond te snel afkoelt kan er immers onderkoeling ontstaan, wat ook levensgevaarlijke gevolgen kan hebben. Gebruik daarom nooit ijskoud water. Het is hoe dan ook noodzakelijk om uw hond zo snel mogelijk naar de dierenarts te brengen om erger te voorkomen.

Cataract of staar

Sommige (oudere) honden kunnen gaandeweg last krijgen van cataract of staar. Deze aandoening zorgt voor een vertroebeling van de ooglens. Wanneer honden lijden aan staar, laat de ooglens steeds minder licht door. Vergelijk het gerust met kijken door matglas. Staar is vaak een ouderdomskwaal, die zich vanaf een leeftijd van negen à tien jaar begint te manifesteren. Een hond met staar past zich vaak goed aan, ondanks zijn beperkt gezichtsvermogen. U kunt uw hond laten opereren, om ervoor te zorgen dat hij weer beter ziet. Besef wel dat hieraan enkele voorwaarden verbonden zijn, die afhangen van de gezondheid en leeftijd van uw viervoeter. Vraag uw dierenarts om advies indien u een operatie overweegt. Ook wanneer een jonge hond last heeft van staar of wanneer uw hond in korte tijd staar krijgt, is het aangewezen om een dierenarts te contacteren.

Wanneer naar de dierenarts?

Een hond of kat met oogproblemen moet niet altijd naar de dierenarts gaan. Vaak lossen extra aandacht en zorg al een deel van de oogproblemen op. Dat neemt niet weg dat het aangewezen is om bij een of meerdere van de volgende symptomen professionele hulp in te roepen. Reageert uw huisdier gevoelig wanneer u nabij de ogen komt? Heeft u de indruk dat uw kat of hond plots slechter ziet? Knippert uw huisgenoot vaak met de ogen, of knijpt hij ze regelmatig dicht? Wrijft uw viervoeter constant in de ogen? Dan kunt u best eens langsgaan bij de dierenarts.

Maar er zijn nog meer symptomen die kunnen wijzen op oogcomplicaties: een troebele of geel groene uitvloeiing van het oog, lichtgevoeligheid, rode ogen of oogleden (die al dan niet opzwellen en bloedingen vertonen), een verkleurd of onregelmatig oogoppervlak, een troebele iris of pupil, oogwaas… Het zijn allemaal tekenen die erop wijzen dat uw kat of hond medische hulp nodig heeft.

Behandeling

In sommige gevallen heeft uw kat of hond last van beide ogen, wat mogelijk een teken is van een allergische aandoening of een probleem met de luchtwegen. In dit geval contacteert u best zo snel mogelijk een dierenarts. Wanneer u onmiddellijk professionele hulp moet inroepen? Bij uitpuilende ogen of oogbolen die uit de oogkas komen, bij een harde klap op het oog (bv. van een stok of tak), bij beschadiging van het oogoppervlak, bij een gescheurd ooglid of wanneer uw huisdier chemische stoffen in de ogen kreeg. Wanneer uw hond of kat slechts een vuiltje in het oog heeft, kunt u dit makkelijk zelf behandelen met oogdruppels of -zalf, al dan niet op voorschrift. In vele gevallen kan een simpel reinigingsdoekje ook wonderen doen. Twijfelt u toch? Contacteer dan uw dierenarts voor meer informatie.

Soms evident, soms minder voor de hand liggend.

Dat u, wanneer de oogbol van uw huisdier plots niet meer in de oogkas zit, onmiddellijk hulp moet inroepen is evident, hetzelfde geldt voor een plotse bloeding in het oog, waarbij de binnenkant van het oog rood kleurt. Maar een wonde aan de buitenkant van de oogbol, een wonde aan het ooglid, de lens (die in het oog zit) die plots kantelt, de oogbol zelf die opzwelt of een dier dat plots blind is geworden, zijn minder voor de hand liggende redenen om snel hulp in te roepen. Het is niet altijd eenvoudig te beslissen of iets spoedeisend is, dan wel banaal. Contacteer bij twijfel steeds onmiddellijk onze diensten.