Heeft uw kat schildklierproblemen?

Katten (op leeftijd) kunnen op een zeker moment problemen krijgen met de schildklier. Vaak gaat het om een te snelle werking, wat in medische termen ook wel hyperthyreoïdie genoemd wordt. Hoe herkent u dit probleem en wat kunt eraan doen? U leest het hier.

In tegenstelling tot honden, waarbij de werking van de schildklier vaak vertraagt, ervaren katten over het algemeen een te snelle werking ervan, meestal rond hun tiende à twaalfde levensjaar. Er kunnen verschillende oorzaken aan de basis van dit probleem liggen.

Tumor

Vaak is een goedaardige tumor de boosdoener van een te snel functionerende schildklier bij katten. In de meeste gevallen is deze aandoening vrij simpel te behandelen met radioactief jodium. Bij een ‘schildklierkat’ is er een teveel van het schildklierhormoon aanwezig, waardoor het metabolisme van het dier hoge toppen scheert. Hierdoor worden organen als de nieren en het hart zwaarder belast, wat uiteenlopende klachten en symptomen kan veroorzaken. Hoewel de kat zienderogen vermagert, zal haar eetlust toenemen. Ook zal ze actiever gedrag gaan vertonen en zal ze meer gaan drinken en plassen.

Maar er zijn ook minder aangename symptomen die erop kunnen wijzen dat uw kat schildklierproblemen heeft. Denk maar aan braken, diarree, zware ademhaling en een ongemakkelijk gevoel bij warmere temperaturen. Naarmate de aandoening vordert, zullen de symptomen ook verergeren. Op den duur zal de kat stoppen met eten en een erg zieke indruk maken.

Nierproblemen

Wanneer een kat schildklierproblemen ervaart, gaat deze aandoening ervoor zorgen dat de nieren sterker doorbloed worden. Daarom is het niet altijd duidelijk dat de kat ook nierproblemen of zelfs nierfalen heeft. Een bloed- en urineonderzoek kan helpen om een correcte diagnose te stellen. Hyperthyreoïdie kan daarnaast een hoge bloeddruk veroorzaken, waardoor de kat mogelijk blind wordt. Een te hoge bloeddruk bij de kat vraagt om een levenslange behandeling.

In een normale situatie kan de dierenarts de schildklieren van de kat niet voelen. Echter, bij problemen zijn een of twee schildklieren voelbaar in de hals. De dierenarts zal dan ook een schildklierscan nemen om een correcte diagnose te stellen.

Behandelbaar

Een kat met schildklierproblemen is gelukkig niet ten dode opgeschreven. Er zijn meerdere mogelijkheden om een zieke viervoeter er weer bovenop te helpen. Enerzijds kan medicatie soelaas bieden. Aangepaste voeding kan er ook voor zorgen dat een schildklierkat zo weinig mogelijk hinder ondervindt. In ergere gevallen is het aangewezen om de kat te bestralen of een of beide schildklieren te laten verwijderen. Elke behandeling heeft voor- en nadelen. Hoe dan ook is het belangrijk dat de kat zo snel mogelijk de juiste behandeling krijgt, om ervoor te zorgen dat haar levenskwaliteit opnieuw toeneemt.

Heeft u vragen over schildklierproblemen bij de kat? Contacteer de dierenarts voor meer info.

Chronisch probleem dat dringend kan worden!

Schildklierproblemen zullen zich over het algemeen eerder gelijdelijk aan manifesteren, toch zijn katten meesters in het verbergen van hun kwalen. Het kan dan ook gebeuren dat de kat van de ene op de andere dag ernstig ziek lijkt. Het is dan belangrijk zo snel mogelijk medisch advies in te winnen, desnoods bij een dierenarts met wachtdienst.