Ziekte van Cushing

De ziekte van Cushing treft vooral honden. Viervoeters met deze aandoening drinken en plassen vaak en hebben extreem veel honger. Hun voelt merkbaar ongezond aan. Bovendien zal de huid verdunnen en kan er een hangbuik ontstaan. Maar wat is nu precies de ziekte van Cushing?

De ziekte van Cushing is een hormonale aandoening, die in de meeste gevallen veroorzaakt wordt door een goedaardige tumor in het hoofd. Soms kan ook een kwaadaardige tumor in de buik de boosdoener zijn. De ziekte van Cushing, die vaker voorkomt bij honden op leeftijd, is in vele gevallen goed te behandelen. Elk hondenras kan deze hormonale aandoening krijgen. Toch lijken toy poedels en teckels er vaker last van te hebben.

Symptomen

Wanneer uw viervoeter lijdt aan de ziekte van Cushing, zal hij vaker drinken en plassen. Hij zal een obsessieve drang naar eten vertonen, beginnen hijgen en langzaam aan futloos en sloom worden. Verder zal de vacht verdunnen, met mogelijk kale plekken tot gevolg. Ook de spiermassa van uw hond zal zienderogen afnemen.

In sommige gevallen kan de ziekte van Cushing ook andere aandoeningen in de hand werken. Denk maar aan suikerziekte, blaasontstekingen, pigmentvlekken en uitzonderlijk hoge spierspanningen.

Ziekte van Cushing opsporen

Om vast te stellen of uw hond lijdt aan de ziekte van Cushing, moet hij een urinetest van een drietal dagen ondergaan. De dierenarts kan op basis van deze resultaten bepalen of uw hond al dan niet drager is. In de meeste gevallen volstaat een urinetest. Mogelijk moet er een echo gemaakt worden, om verder uitsluitsel te geven. Toch is een diagnose stellen niet altijd even simpel.

De ziekte van Cushing kan veroorzaakt worden door een kwaadaardige bijniertumor. In dit geval is een röntgenfoto nodig om te bepalen of er uitzaaiingen zijn. Wanneer dit niet het geval is, kan de tumor gewoon operatief verwijderd worden. Indien er uitzaaiingen zijn is er een bijkomende behandeling nodig.

Ook een goedaardige hypofysetumor kan de ziekte van Cushing in de hand werken. In dit geval zal de hond de rest van zijn leven medicatie moeten slikken om erger te voorkomen. Een regelmatig nazicht door de dierenarts is daarbij aangewezen. Indien de hypofysetumor te groot wordt, is het wel aan te raden om hem te laten verwijderen. Om de grootte van de tumor te bepalen kan de dierenarts een CT-scan nemen.

De ziekte van Cushing is over het algemeen goed te genezen, zonder dat er verdere complicaties optreden. Hoe dan ook is het belangrijk dat u zich laat begeleiden door een ervaren dierenarts. Contacteer hem of haar voor bijkomend advies.

Eerder chronisch

De ziekt van Cushing is een eerder chronisch probleem dat zich geleidelijk aan ontwikkeld. Toch zijn sommige symptomen soms te verwarren met eerder acute situaties.

Twijfelt u? Neem dan onmiddellijk contact op met de dierenarts of zijn wachtdienst.